-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48733 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

فوايد تفسير موضوعي و پيشنهادها و انتقادهاي آن چيست؟

فوايد تفسير موضوعي به طور فشرده عبارتند از:

1. رفع ابهام هايي كه در نگاه نخست در بعضي آيات قرآن به چشم ميخورد;

2. آگاهي از شرايط، ويژگيها، علل و نتايج موضوعات و مسائل مختلفي كه در قرآن مطرح است;

3. به دست آوردن يك تفسير جامع دربارة موضوعات قرآني;

4. به دست آوردن اسرار و پيامهاي تازة قرآن از راه انضمام آيهها به يك ديگر.

براي كساني كه ميخواهند به تفسير موضوعي بپردازند، توجه به چند نكته لازم است. توجه به اين نكات، پيشنهاد است براي كساني كه ميخواهند به تفسير موضوعي وارد شوند و انتقاد از كساني است كه آنها را رعايت نميكنند:

1. كسي كه ميخواهد به تفسير موضوعي بپردازد، بايد به آيات و مفاهيم قرآني به طور كامل آشنا باشد و يك دوره تفسير ترتيبي را ديده باشد. نميتوان با كتاب معجم قرآن آيات موضوعي را جمع آوري كرد، زيرا آيهاي هست كه از اين موضوع سخن ميگويد، بيآن كه واژة موضوع مورد بحث يا مشتقات آن در آيه آمده باشد،

2. مفسر در جمع بندي و نتيجهگيري از آيهها به دقت، ظرافت، ذوق و آگاهي و احاطه به آيههاي قرآن و تفاسير نياز دارد. كساني كه بيدقت و بدون احاطه به آيههاي قرآن و تفاسير به تفسير موضوعي بپردازند، ناخودآگاه دچار لغزش خواهند شد.

3. هر آيه قرآن، داراي ابعاد مختلفي است و در موضوعات گوناگوني قابل استفاده است، مفسر بايد به اين نكته توجه نمايد و بهتمام ابعاد آيهها توجه داشته باشد.

4. موضوعات مطرح شده در قرآن فراوان است، مفسر بايد همه موضوعات را با تلاش و حوصله به دست آورد و مورد بررسي قرار دهد تا تفسير موضوعي جامع و فراگيري شكل گيرد. چنين كاري نياز به گروه مفسران دارد و از عهدة يك شخص خارج است، لذا تشكيل گروه مفسران ضروري به نظر ميرسد.(ر.ك: پيام قرآن، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 1، ص 22 ـ 31، دار الكتب الاسلاميه.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.